FotoJoop 
  Home  |   Foto's 2023  |   Foto's 2022  |   Foto's 2021  |   Foto's 2020  |   Foto's 2019  |   Foto's 2018  |   Foto's 2017  |   Foto's 2016  |   Foto's 2015  |   Foto's 2014  |   Foto's 2013  |   Foto's 2012  |   Foto's 2011  |   Foto's 2010  |   Foto's 2009  |   Foto's 2008  |   Foto's 2007  |  Foto's 2006  |   Foto's 2005  |   Foto's 2004  
|ss rotterdam komt naar katendrecht te rotterdam in september 2006.dat word nu voorjaar 2008?|

 

 


in september 2006 zou het stoomschip rotterdam       naar               katendrecht 

    in rotterdam komen maar dat is uitgesteld zie berichten

 nu al vertraging tot 2008

maar hij komt nu toch op maandag 04-08-2008


De Rotterdam is maandag weer thuis 04/08/08

Door GERT ONNINK
ROTTERDAM/WILHELMSHAVEN - Het voormalige stoomschip De Rotterdam is maandag weer thuis in zijn thuishaven. Rederij De Rotterdam heeft dat vanmorgen bekend gemaakt.
Directeur Hans Elemans van de rederij verwacht dat het historische vaartuig, voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Line, waarschijnlijk maandagavond zal aanmeren op het Derde Katendrechtse Hoofd.
De Rotterdam vertrekt volgens de laatste planning zaterdag uit de Duitse havenstad Wilhelmshaven en zal maandagavond omstreeks 21.00 uur op de uiterste westpunt van het schiereiland Katendrecht in Rotterdam-zuid zijn. Rond 14.30 uur zal het schip Hoek van Holland passeren.
,,Dit zijn nu de plannen, maar we zijn natuurlijk ook afhankelijk van de maritieme omstandigheden, sprak Elemans vanmorgen. ,,Vrijdagavond wordt de knoop doorgehakt.’’
De Rotterdam wordt sinds september 2006 ingrijpend verbouwd in Wilhelmshaven. Dat werk is nog niet klaar. Het bijna vijftig jaar oude vaartuig verandert van cruiseschip in onder meer hotel en restaurant, congres- en kantoorruimte en opleidingsinstituut.
Rederij-baas Elemans schat dat het tussen 40 en 48 uur varen zal zijn tussen Wilhelmshaven en Rotterdam. In de Duitse stad moet het schip, dat niet meer op eigen kracht vooruit kan, nog een sluis passeren. Daarna wordt het door twee slepers van de Rotterdamse slepersbedrijf Kotug over de Noordzee naar Rotterdam gebracht.
Elemans onderstreept dat er maandag in Katendrecht geen festiviteiten worden gehouden. ,,Verwacht geen groot feest met tribunes, artiesten of vuurwerk. Op de kade zal ook geen plek zijn voor publiek. De binnenkomst van het schip vinden we al imposant genoeg. Dat gala doen we wel in het najaar, als De Rotterdam in exploitatie gaat en alle ruimtes bezocht kunnen worden.’’ De verwachting is dat de opknapbeurt van De Rotterdam eind oktober kan worden afgerond.
De (vijfde) Rotterdam werd tussen 1956 en 1959 gebouwd op de RDM-werf in Heijplaat. In Op 13 september 1958 werd het door Koningin Juliana gedoopt en te water gelaten. In oktober 1998 was De Rotterdam als Rembrandt voor het laatst in Rotterdam. Daarna begon het schip aan een bizarre ’wereldreis’, die onder meer heeft gevoerd langs de Bahamas, Gibraltar, Cadíz, Gdansk en Wilhelmshaven.
bron:ad 30/07/2008

Langs Waterweg is beste plek’
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM/WILHELMSHAVEN - Eindelijk dan dat bericht waar scheepvaartliefhebbers uit Rotterdam en omgeving al jaren op hebben gewacht.
De ss Rotterdam eind april 2008 in Wilhelmshafen. FOTO KAREL ZWANEVELD
Het stoomschip Rotterdam keert maandag terug in haar thuishaven.
Als alles loopt zoals het moet, meert het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn (HAL) maandagavond omstreeks 21.00 uur aan bij Katendrecht.
Daar, aan het Derde Katendrechtse Hoofd op de linker Maasoever, gaat het in 1958 gedoopte vaartuig dienst doen als hotel, restaurant en theater, congres- en kantoorruimte en opleidingscentrum. Exploitatiemaatschappij De Rotterdam maakte gisteren bekend dat het voormalige cruiseschip, dat tien jaar geleden als ‘Rembrandt’ voor het laatst in Rotterdam te zien was, zaterdagmorgen vanuit het Duitse Wilhelmshaven zal vertrekken. Daar wordt het vaartuig al twee jaar verbouwd.
„Wij denken dat het kan, al wordt de knoop pas vrijdagavond doorgehakt,’’ zei directeur Hans Elemans van De Rotterdam gisteren. Hij verwacht dat het historische schip, dat voortgesleept moet worden door twee sleepboten van de Rotterdamse sleper Kotug, maandag omstreeks 15.30 uur in Hoek van Holland kan zijn. Tegen 20.00 uur zal De Rotterdam dan bij de Maashaven zijn. Een uur later moet het haar vaste plek hebben bereikt.
De exploitatie-baas onderstreept dat er maandag in Katendrecht geen festiviteiten zullen zijn. „Verwacht geen groot feest met tribunes, artiesten of vuurwerk. Op de kade zal ook geen plek zijn voor het publiek. De binnenkomst van het schip vinden we al imposant genoeg. Een gala doen we wel dit najaar, als de Rotterdam in exploitatie gaat en alle ruimtes kunnen worden bezocht.’’ De verwachting is dat de ingrijpende verbouwing van het schip nog wel drie maanden zal duren, zodat de Rotterdam mogelijk op 1 november open kan.
Volgens Elemans kunnen kijkers maandag het beste langs de Nieuwe Waterweg gaan staan. „Daar komt het schip tussen half vier en negen uur langs. Dus tijd en ruimte genoeg om het allemaal goed te kunnen zien.’’
Ben van Wevering van de bewonersorganisatie op Katendrecht kan zich goed voorstellen dat het Derde Katendrechtse Hoofd maandag afgesloten terrein is. „Dat snappen we best, je moet daar ook geen duizenden mensen hebben.’’ Zelf tipt hij het Charloisse Hoofd of de Tweede Katendrechtse Haven als geschikte spotplaatsen voor het evenement.
Van Wevering vreest in de beginperiode wel verkeers- en parkeerproblemen. „We houden dat goed in de gaten, met politie en deelgemeente. Veel bezoekers zullen met de auto komen en die dreigen dan op een doodlopende weg voor een afgesloten hek te komen staan. Iedereen wil natuurlijk dat schip zien, zeker in de eerste jaren. Uiteindelijk moeten we er als Katendrecht wel van gaan profiteren.’’
bron:ad 31-07-2008

Stand van zaken in Wilhelmshaven

Schepen in zicht, maart 2008 © ss Rotterdam

De werkzaamheden van de renovatie wederopbouw van het schip

 en zijn nog steeds in volle gang in Wilhelmshaven.

Verschillende bedrijven werken er simultaan, en zij vorderen gestaag met hun werkzaamheden.

Wat vroeger aan boord 2 hutten waren,wordt nu 1 hotelkamer.

 Om dit te realiseren moeten er zeer veel schotten verzet worden.

Hier is men op dit moment op verschillende dekken mee bezig, en dit begint goed vorm te krijgen.

 De hotelkamers zullen straks fantastisch ruim en mooi ingericht zijn.

In de aankleding zullen veel originele elementen terug komen om zo de stijl en waardigheid van

het schip niet verloren te laten gaan.

Ook de patrijspoorten van het schip zullen behouden blijven.

 Wel zal de mogelijkheid tot het openen van de ramen worden weggenomen.

Dit om het ingenieuze lucht reinigingssysteem aan boord van het schip niet te verstoren.

Dit systeem reinigt niet alleen lucht aan boord van het schip constant, het verwarmd of koelt de lucht ook.

Verder wordt er op dit moment gewerkt aan de elektrische bekabeling, de toevoer van

het warme en koude water, de sprinkler installatie, ophanging van brandblussers, de

deckafvoer en de ventilatie kanalen.


Afmeerconstructie ss Rotterdam uniek in de wereld!

Schepen in zicht, maart 2008© ss Rotterdam

De Rotterdam zal na haar thuiskomst letterlijk aan Katendrecht verbonden worden.

Het ruim 31 duizend ton wegendeschip zal echter niet worden vastgelegd met trossen of staalkabels.

Speciaal voor de ss Rotterdam is door Vuyk Engineering Rotterdam een constructie ontworpen die uniek

is in de wereld.Nog voor de aankomst van het schip in Rotterdam zullen er 2 grote spudpalen op

                                        de toekomstige ligplaats in het water worden geplaatst.

 Deze spudpalen worden door middel van trillingen diep de grond in geduwd.

In het schip, ter hoogte van het B en C deck, wordt een 3 meter lange schacht

gemaakt waarin een afmeerconstructie gelast wordt van 22 ton.

De spudpaal en de afmeerconstructie zullen aan elkaar worden gekoppeld door middel van 3 grote 

scharnieren.Deze flexibele constructie is zo gebouwd dat het zowel omhoog als omlaag kan meebewegen

  met de getijden. Er is hierbij zowel met het springtij als een extreem laag waterpijl rekening gehouden.

Op de afbeelding kunt u aan de hand van het getekende mannetje een inschatting

maken van het enorme volume van deze constructie.


Vertraging komst van ss Rotterdam   

 

 Stoomschip Rotterdam komt dit jaar waarschijnlijk niet meer naar Rotterdam.

De komst is met minstens drie maanden vertraagd. Dat melden bronnen rond de instellingen die zich bezighouden met de terugkeer van het schip naar de thuishaven.

Het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn had in september in Rotterdam moeten terugkeren, maar dat wordt dus mogelijk pas begin 2008.

De Rotterdam wordt op dit moment in Duitsland omgebouwd tot een hotel en congresschip. De Stichting ss Rotterdam maakt over twee weken de definitieve datum bekend waarop het schip in gebruik wordt genomen Bron Rijnmond.nl


Terugkeer van de Rotterdam eindelijk in zicht

Door ANTOON OOSTING
ROTTERDAM - De terugkeer van het stoomschip Rotterdam naar haar thuishaven aan het Katendrechtse Hoofd komt in zicht.
afbeelding vergroten De Rotterdam.
Alles is er nu op gericht om het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn vanaf 31 oktober voor het publiek open te kunnen stellen.

In het Noord-Duitse Wilhelmshaven is inmiddels begonnen met de procedurele en technische voorbereidingen van de sleepreis naar Rotterdam. Die staat nog steeds gepland voor de week van 4 augustus. Voor de thuisreis zijn de nodige vergunningen verplicht, moet de verzekering toestemming verlenen en moet het schip volledig uitgebalanceerd zijn, zowel horizontaal als verticaal. ,,Er komt heel wat bij kijken. Zo’n groot schip neem je niet zomaar op sleeptouw,’’ aldus directeur Hans Elemans van Rederij De Rotterdam na een stafvergadering waarbij gisteren de laatste stand van zaken is uitgewisseld.

Het Rotterdamse sleepbedrijf Kotug gaat de ss. Rotterdam naar alle waarschijnlijk naar Rotterdam terugbrengen. Belangrijkste voorwaarde voor het daadwerkelijk kunnen gaan slepen is een weersvooruitzicht van minimaal zestig uur achtereen niet meer dan windkracht vijf. De sleep gaat met een gangetje van vijf mijl per uur.

Op dit moment wordt volgens Elemans onder hoogspanning gewerkt aan alle technische installaties voor water, licht, sanitair, verwarming, airco, glasvezelinternet en de voor de brandveiligheid cruciale sprinklerinstallatie. Elemans hoopt dat half oktober alle installaties getest zijn. Vervolgens kan de vloerbedekking worden gelegd, de houten lambrisering worden aangebracht en de vierduizend meubelstukken worden binnengedragen. ,,Dat aftimmeren en inrichten lijkt veel, maar qua werk is dat het minste en dat gaat razendsnel. Crucialer is dat alles werkt want je kunt niet de sprinklers gaan testen als het hout er al weer inzit en de vloerbedekking er al ligt,’’ legt Elemans uit.

Met de verschillende aannemers en leveranciers worden afspraken gemaakt dat ze pas met hun spullen komen zodra die gelijk het schip op kunnen. ,,Er komt geen grote bouwplaats. We willen zo min mogelijk op de kade hebben,’’ verzekert Elemans. 90 procent van het gerestaureerde meubilair moet bijvoorbeeld uit Italië komen en moet op afroep op het Katendrechtse Hoofd worden afgeleverd. Veel van dat afwerk- en inrichtingswerk zal overigens worden gedaan door Italianen, momenteel de grootste bouwers en inrichters van cruiseschepen.

S.S. Rotterdam twee maanden later

bron ad:Door ANTOON OOSTING
ROTTERDAM - Het stoomschip Rotterdam is niet op 31 maart volgend jaar in de haven van Rotterdam. Afhankelijk van wanneer het schip vanuit Wilhelmshaven naar Rotterdam kan worden gesleept, wordt de ’Grande Dame’ nu eind mei, begin juni in Rotterdam verwacht.
afbeelding vergroten De s.s. Rotterdam
Als uiterste datum dat het dan volledig gerestaureerde voormalige passagierschip in gebruik kan worden genomen als hotel-conferentiecentrum geldt nu 1 september 2008. Anders dan 31 maart zijn de nu bekendgemaakte data volgens directeur Hans Elemans van Rederij de Rotterdam wel hard. Volgens hem garanderen de aannemers in Duitsland nu dat de restauratiewerkzaamheden begin mei af zijn.

De vertraging in de komst van de Rotterdam heeft volgens Elemans verschillende oorzaken. Sinds de restaurantie van het schip in Duitsland is begonnen, is al een aantal keren besloten om een groter deel van alle ruimten in het schip asbestvrij te maken om weer in gebruik te kunnen nemen. Uiteindelijk is besloten het hele schip onder handen te nemen, opnieuw te isoleren en alle aanwezige kunstwerken volledig te restaureren.

Ook werd pas tijdens het werk duidelijk wat er precies allemaal moest gebeuren en hoeveel tijd dat zou vergen. Verder ondervonden de mensen van de Rotterdam nog een forse tegenslag toen zes weken geleden brand uitbrak in de hondenkennel op het sundeck. Een brand vermoedlijk veroorzaakt door kortsluiting. Dit leverde een schade op van zes ton. Wat er verloren ging waren noodaggregaten, materiaal, kleding en afdekdoeken. Maar naar aanleiding van de brand is wel besloten om het volledige teakhouten dek te vervangen. De oorspronkelijk genoemde opleveringsdatum van 31 maart werd daardoor echter niet meer haalbaar.

,,De vraag was kiezen we voor de datum die genoemd was of voor hoge kwaliteit. We hebben besloten om geen enkele concessie te doen aan de kwaliteit van de restauratie. Het grote kunstwerk in de Ritz Carlton-lounge moet er weer als nieuw uitzien,’’ zegt Elemans. Alternatieven als inzet van meer personeel om toch 31 maart te kunnen halen, zijn wel overwogen maar bleken volgens Elemans niet reëel gezien het huidige gebrek aan technisch personeel. Ook aan het alvast naar Rotterdam slepen, en het schip al in exploitatie nemen terwijl er nog aan wordt gewerkt, was volgens Elemans geen goede oplossing.

In de planning is volgens Elemans nu voldoende ruimte genomen om het schip volgend jaar zomer volledig in te richten. Hiervoor is een week of acht uitgetrokken. Dan worden alle aansluitingen geregeld, alle installaties getest, het hotelpersoneel getraind opdat ze weten hoe alles werkt en waar alles is te vinden, vertelt Elemans.

Voor het hotel en het conferentiecentrum kan vanaf 1 september 2008 worden geboekt of zoveel eerder als de ruimten kunnen worden opgeleverd.


Het stoomschip Rotterdam keert in de zomer van 2007 weer terug naar haar thuishaven.
Nu ligt zij in Wilhelmshaven, Duitsland.
Hier zijn de werkzaamheden voor de renovatie begonnen.
Met deze nieuwsbrief willen wij de relaties van De Rotterdam BV en alle anderen die onze “Grande Dame” een warm hart toedragen regelmatig op de hoogte houden van deze renovatie en de reis naar huis.

 

.

 

DE ATTRACTIE

SS Rotterdam Infocenter opent haar deuren!

Als opwarmer voor de terugkomst van het schip openen wij op 19 januari 2007 de deuren van het ss Rotterdam Infocenter op Katendrecht. Dé plek om u in een sfeervolle ambiance te laten informeren over het toekomstige aanbod, de terugkeer en de geplande evenementen. In ons Infocenter kunt u terecht voor een bakje koffie en een kleine versnapering maar vergeet u vooral de prachtige fototentoonstelling niet! Het grootste deel van de fototentoonstelling over het schip die eerder dit jaar in het Nederlands Fotomuseum werd getoond is hier te zien. Prachtige foto’s op gigantisch formaat en schitterende films uit die tijd, gemaakt door bezoekers en opvarenden, worden dagelijks getoond. Waant u zich verder aan boord van het schip door een bezoek aan een echte hut. In het Infocenter is een hut van het ss Rotterdam op ware grootte nagebootst met meubilair dat de afgelopen week van boord van het schip is gekomen.
Ook organisere! n we wisselende tentoonstellingen en bijzondere activiteiten die een bezoek aan het Infocenter absoluut de moeite waard maken! Wij ontmoeten u graag in het ss Rotterdam Infocenter aan de Brede Hilledijk 99 in Rotterdam.

 

“ss Rotterdam Artikelen”
Als de Rotterdam in Katendrecht is afgemeerd, dan zullen de shops aan boord onder andere boeken en merkartikelen van de Rotterdam verkopen. Voorlopig is het assortiment:  paraplu’s, kop-en schotel sets, Senseo mokken, zilveren lepeltjes en onderzetters.  Deze artikelen zijn bedrukt met het logo van het ss Rotterdam en heerlijke sfeerfoto’s van toen (genomen door Harry Mosch). Wij testen het succes van deze artikelen en komen dan later met een groter assortiment.Sommige artikelen zullen te koop zijn op vóórintekening, bijvoorbeeld vanwege een lage verkoopverwachting en hoge kosten  (bijvoorbeeld schaalmodellen). Vanaf begin komend jaar zijn deze artikelen te bestellen via onze nieuwe webwinkel, te bezoeken via ! onze site: www.derotterdam.com en te koop in het Informatiecentrum Katendrecht dat half januari haar deuren opent aan de  Brede Hilledijk 99a, Rotterdam.

 

DE RESTAURATIE

Bezoek aan Wilhelmshaven
Op 16 en 17 november hebben vertegenwoordigers van de Gemeente Rotterdam van de Dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting, Gemeentewerken, het Ontwikkelingsbedrijf, de deelgemeente Feijenoord, het Havenbedrijf, DCMR en de Katendrechtse Bewonersorganisatie een werkbezoek gebracht aan de Rotterdam in Wilhelmshaven.
Naast uitleg over de ingrepen die nodig zijn om het schip aan de wensen van de exploitanten aan te passen, konden zij tijdens een rondleiding over de dekken van de Rotterdam getuige zijn van de werkzaamheden die in volle gang zijn.
Op dit moment is dat

  1. Schoonmaakwerkzaamheden in volle gang
  2. Buitenzwembad- renovatie op het Promenade Deck
  3. Verwijderen niet originele details (o.a. windscherm) op het Promenade Deck
  4. Renovatie railingwerk.
Daarnaast worden aan boord intensieve plan- en voorbereidings werkzaamheden verricht op het gebied van de indeling, het interieur en de installaties van het schip.

 

 

Nummer 10, augustus 2006 

Stoomschip Rotterdam keert weer terug naar haar thuishaven. Tot het zover is, moet er nog veel gebeuren. Deze nieuwsbrief is opgezet om belangstellenden mee te nemen in dit dynamische proces en de reis terug naar huis. Doknieuws komt eens per drie weken uit, en is bestemd voor medewerkers en relaties van De Rotterdam BV en alle anderen die 'La Grande Dame' een warm hart toedragen.

 

DE RESTAURATIE

De afgelopen zomer was een zomer vol verrassingen. Voor de rederij, maar ook voor u. Bijna dagelijks kon u in de kranten lezen over het reilen en zeilen in Polen. De spelers: een discussiërende Poolse Havenmeester, gouverneur en minister, nestelende zwaluwen, negatieve pers in Polen, zakken asbesthoudend afval, de werf en natuurlijk De Rotterdam. Het verhaal: de beginperikelen over de aard en wijze van asbestverwijdering in Polen waren net voorbij of het volgende probleem deed zich voor. De ‘illegale’ aanwezigheid van zakken asbesthoudend afval op het benedendek. Het was altijd duidelijk dat dit afval naar Nederland zou gaan. Ook het Poolse Openbaar Ministerie zag geen reden tot vervolging in verband met illegaal importeren van afval. Met VROM en het Ministerie voor Milieu in Warschau werd nog eens vastgelegd dat dit afval naar Nederland zou komen. De Havenmeester en de Gouverneur eisten echter toch dat het schip de haven zou verlaten om het o! verladen ver op zee te laten plaatsvinden. Een deel van de Poolse media startte daarop een hetze tegen De Rotterdam met maar één boodschap: het schip moest weg. En dat terwijl het contract met de werf inmiddels rond was. Een contract waar de werf erg blij mee is omdat ze de inkomsten goed kunnen gebruiken. Achter de schermen zijn de werf, de rederij, juristen, ambtenaren van de betrokken Nederlandse ministeries en de Nederlandse ambassade in Polen druk in de weer geweest om het probleem uit de wereld te helpen. Toch besloot de Poolse minister zich bij het standpunt van de Havenmeester neer te leggen. We moesten weg. Vlak voor het verstrijken van de deadline ontdekten we nestelende zwaluwen aan boord. Daarop werd de deadline van vertrek uitgesteld tot het moment dat de zwaluwen uitgebroed waren.

De tijd ging ook om andere redenen dringen: voor de winter was een aantal reparaties aan de buitenzijde noodzakelijk. Daarom zochten we naar een andere locatie, zodat we de zakken op transport konden zetten naar Nederland en de werkzaamheden aan de buitenzijde konden opstarten. Eerst was dit zoals u heeft gelezen Kaliningrad in Rusland. Maar helaas, we juichten iets te vroeg. Pech bleef ons achtervolgen. Wegens slecht weer in Polen kon de sleper niet vertrekken en verliepen de aan de vertrekdatum verbonden vergunningen en verzekeringen. Gelukkig vonden we een alternatief in het Duitse Wilhelmshaven, die ons direct wilde ontvangen. Als u dit leest is De Rotterdam bijna in Wilhemshaven aangekomen. En breekt er voor ons eindelijk een rustigere periode aan, waarin we ons kunnen bezighouden met waar het nu echt om gaat: de restauratie van De Rotterdam. We bereiden ons met het hele team voor op de terugkeer van het schip in 2007, klaar waar zij in Katendrecht een un! ieke nautische locatie wordt waar u straks kunt eten, drinken en slapen in stijl.

foto:Courtesy:World Marine Support in Den Helder

bron:nieuwsbrief doknieuws


uitgegeven: 19:02 13-02-2006 gewijzigd: 11:02 14-02-2006 bron:rijnmond

 

ss Rotterdam later naar thuishaven

De ss Rotterdam komt pas in het voorjaar van 2007 terug naar haar oude thuishaven Rotterdam. Oorspronkelijk zou het stoomschip al eerder aankomen om het hoogtepunt te vormen van de Havendagen op 1, 2 en 3 september van dit jaar.


De streefdatum wordt niet gehaald omdat er extra tijd nodig is voor de restauratie van het schip. Ook de voorzieningen aan de Maashavenkade op Katendrecht waar de ss Rotterdam moet komen te liggen, kunnen niet op tijd klaar zijn.

uitgegeven: 13:08 11-08-2006 gewijzigd: 13:08 11-08-2006

bron:rijnmond


 

 

SS Rotterdam nog in Poolse haven
De SS Rotterdam verlaat nog niet de haven van het Poolse Gdansk.


 

Het schip moet daar worden opgeknapt, maar moet tijdelijk naar territoriale wateren worden gesleept, zodat asbesthoudend afval van boord gehaald kan worden. Voordat dat kan gebeuren, moeten er nog enkele formaliteiten geregeld worden. Zo moet er een hijskraan van boord worden gehaald en moet er een andere kraan aan boord.

De verwachting is dat het verslepen van de SS Rotterdam pas maandag doorgang kan vinden. Al sinds de aankomst in Polen heeft de renovatie van de SS Rotterdam te kampen met grote vertragingen. Vooral door tegenwerking van de Poolse autoriteiten en de milieubewegingen is er nog steeds niet begonnen met het opknappen van het schip.


Het stoomschip is nu onderweg van het Spaanse Cadiz naar de haven van Gdansk in Polen. Daar wordt het interieur van de bars, de lounges en de 278 hutten van het schip opgeknapt. In Cadiz heeft de Rotterdam haar oude grijze kleur teruggekregen. Een precieze datum voor de thuiskomst van de Rotterdam is nog niet bekend.

 

SS Rotterdam naar Rusland
De renovatie van het cruiseschip de SS Rotterdam wordt in Rusland voortgezet.
uitgegeven: 13:08 11-08-2006
 gewijzigd: 10:08 12-08-2006                                         
bron:rijnmond
Het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn wordt komende maandag vanuit de Poolse havenstad Gdansk versleept naar Kaliningrad in Rusland. Op de marinewerf in deze stad zal de SS Rotterdam de omstreden partij asbest overdragen. Ook wordt daar het buitenwerk van het historische schip aangepakt. Na ongeveer zes weken zal de SS Rotterdam weer terugvaren naar Polen, voor de verdere verbouwing van het schip tot hotel en cong
 
 
ss Rotterdam in Wilhelmshafen
 
 
 
 
De ss Rotterdam is zaterdag aangekomen in de Noord-Duitse stad Wilhelmshafen.

                    

 
 

Daar zal het schip eindelijk worden verlost van de zakken met asbesthoudend afval. Het afval moet van boord en naar Nederland worden gebracht om hier te worden vernietigd. Eerdere pogingen om het asbest in de Poolse havenstad Gdansk van boord te halen mislukten, omdat de autoriteiten daar weigerden mee te werken.

Als de Rotterdam in Wilhelmshafen asbestvrij is gemaakt gaat het schip over zes tot acht weken terug naar Gdansk voor verdere renovatie.

rescentrum.
 
 
 

 
         Regionieuws » Nieuws
Illegaal afval op SS Rotterdam
De SS Rotterdam, dat in de haven van het Poolse Gdansk aangemeerd ligt om gerestaureerd en asbest-vrij gemaakt te worden, is vorige week onverwachts bezocht door de Poolse grenspolitie. De reden was de aanwezigheid van afval dat niet aangegeven zou zijn.
uitgegeven: 10:05 02-05-2006 gewijzigd: 12:05 02-05-2006 bron:rijnmond

In de zakken afval zaten onder andere met asbest vervuilde werkkleren en filters. Daarvoor heeft de directie een boete gekregen. Omdat het maar een klein gedeelte was van de totale hoeveelheid asbest dat van het schip gehaald gaat worden (6 van de in totaal 2000 ton afval), dacht de directie van de SS Rotterdam dat het niet bij de douane gemeld hoefde te worden.

De SS Rotterdam is al niet erg populair in Polen. Vorige maand ontstond er veel ophef in het land, omdat de media hadden bericht dat er 1500 tot 2000 ton asbest aan boord zou zijn. In werkelijkheid gaat het om slechts 100 ton.

Waarschijnlijk keert de SS Rotterdam volgend voorjaar terug naar Rotterdam.
 
SS Rotterdam verlaat deze week Gdansk
De SS Rotterdam verlaat nog voor het weekend de haven van het Poolse Gdansk. Het schip wordt daar opgeknapt, maar al wekenlang is er een strijd over afval met asbestresten aan boord.

uitgegeven: 10:08 09-08-2006 gewijzigd: 13:08 09-08-2006   bron:rijnmond

Van de Poolse autoriteiten moest de SS Rotterdam al in juli uit de haven van Gdansk vertrekken, maar beschermde vogels op het schip hielden dat tegen. Die vogels zijn er nu af en de SS Rotterdam zal de komende dagen het afval van het schip laten halen.

Het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn moet uiteindelijk dienst gaan doen als hotel- en congresboot in Rotterdam-Katendrecht.
 

 Regionieuws » Nieuws
Bemiddeling ambassade ss Rotterdam
De Nederlandse ambassade in Polen zet zich achter de schermen in voor de ss Rotterdam. Het schip is onderwerp van een politieke machtsstrijd tussen landelijke en regionale autoriteiten in Polen. Als gevolg daarvan ligt de renovatie stil.
uitgegeven: 17:07 19-07-2006 gewijzigd: 16:07 20-07-2006

De Rotterdam ligt afgemeerd in Gdansk, met aan boord zakken met afval waar ook asbest tussen zit. Het afval moet naar Nederland worden vervoerd om hier te worden verwerkt. De Poolse minister van mili was daar wel voor, maar de regionale autoriteiten weigeren tot nog tohun medewerking. Inmiddels is het schip verzegeld en mag niemand er meer bij.

Personeel van de Nederlandse ambassade in Warschau bemiddelt in de zaak. Meer dan dat wil het ministerie van buitenlandse zaken niet kwijt over de zaak.
bron:rijnmond

Nummer 11, oktober 2006 

Stoomschip Rotterdam keert weer terug naar haar thuishaven. Tot het zover is, moet er nog veel gebeuren. Deze nieuwsbrief is opgezet om belangstellenden mee te nemen in dit dynamische proces en de reis terug naar huis. Doknieuws komt eens per drie weken uit, en is bestemd voor medewerkers en relaties van De Rotterdam BV en alle anderen die 'La Grande Dame' een warm hart toedragen.

.

 

DE ATTRACTIE

Collector’s items
Om de renovatie goed uit te kunnen voeren moet de inventaris van boord. Een groot deel is bestemd voor de ‘her’inrichting van het schip. Een klein deel, zoals de gokkasten en roulettetafels, kunnen we niet meer hergebruiken. We zijn van plan om deze selectie te veilen en op die manier bereikbaar te maken voor een ieder die hierin interesse heeft. Een unieke kans om zo’n collector’s item in huis te halen! Houd de website in de gaten –ook voor de eigen merchandisereeks die binnenkort uitkomt!

 

 

DE RESTAURATIE

Aan de slag!

De werkzaamheden aan het schip zijn in volle gang. De vergunningen die moesten worden omgezet naar Duitsland zijn rond. Er is een extra gangway aangelegd zodat de mensen die de restauratie aan de buitenzijde gaan uitvoeren, goed bij het schip kunnen. En deze week besteden we aan de laatste voorbereidingen. Denk aan het regelen van de vergunning voor brandveiligheid, stroom, water en afvoer, en het uitzoeken van een torenkraan voor het verwijderen van het afval. Het is onze bedoeling om volgende week te starten met de reparatiewerkzaamheden aan de buitenzijde. De samenwerking met onze Duitse gastheren verloopt vlekkeloos. We zijn er nu enkele malen geweest en zien dat ook zij er heel hard aan trekken om de restauratie voor elkaar te krijgen.

 

In Rotterdam heeft de gemeente 15 mei als harde datum gesteld waarop de kade beschikbaar komt voor het ss Rotterdam. Alle voorzieningen zoals parkeren en het entreegebouw zijn dan geregeld. Niets staat onze terugkeerdatum dan nog in de weg...

bron:nieuwsbrief doknieuws

Jetzt geht’s los: bericht uit Wilhelmshaven

Inmiddels zijn de Sky Room en de ventilatiekamer erboven vrijgegeven. Voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen om de nieuwe ventilatie te kunnen laten installeren. Men is bovendien gestart met isolatiewerkzaamheden. Duikers zijn onderwater bezig met het dichtlassen van 5 openingen onder de waterlijn. Er zijn 6 extra mannen aangetrokken om verf te bikken. Deze werknemers worden de ‘Chippendales’ genoemd. (In het Engels is verf bikken: chippen) De bouw is gestart van een kantorenpark voor het technische bureau Imtech dat bestaat uit ca. 50 containers en drie grote tenten als kantoor, personeelsverblijf, opslag etc. Er is verder veel meubilair van de passagiersdekken verwijderd en op kade in containers opgeslagen.

 


Het verlossende woord

Voor zover u het nieuws niet al uit de media hebt vernomen, wordt uw geduld eindelijk beloond. Kapitein Hans Elemans heeft bekend gemaakt dat ss Rotterdam op 31 maart 2008 haar deuren opent voor het publiek. Het schip wordt ergens tussen half december en half januari teruggesleept naar Rotterdam. Een exacte datum is vanwege de weersomstandigheden niet te geven; namelijk vanaf windkracht vijf kan het schip de haven van Wilhelmshaven niet uit en de haven van Rotterdam niet in. Nadat het schip voor anker is gegaan zijn er ongeveer nog twee maanden nodig om haar gebruiksklaar te maken. Dit onder andere voor de aansluitingen op het waterleiding en elektriciteit.


Wauw!

Het schaalmodel van de ss Rotterdam uit Madurodam werd voor twee dagen uitgeleend om als pronkstuk te dienen tijdens de beurs ‘Evenement 2007’. Meer dan 10.000 bezoekers uit het hele land hebben kennisgemaakt met het schip en de vele attracties die zij straks heeft te bieden. De reacties varieerden van ‘gaat het schip straks varen?’ tot een simpel ‘wauw!’ Letterlijk stond men met open mond als men bijvoorbeeld hoorde van de werkelijke afmetingen. Dat bovendien alleen al de aanblik van het schaalmodel en de uitgereikte informatie de evenementenbranche inspireerde, bleek uit het feit dat diverse mensen ter plekke ideeën kregen over mogelijkheden rond het thema ‘maritiem’.
 

Onthulling bouwbord

Het was op 19 april een mooi plaatje op een zonovergoten vlakte aan de kop van Katendrecht; de toekomstige ligplaats van de ss Rotterdam. Voorafgaand aan de onthulling van het bouwbord sprak wethouder Dominic Schrijer de vele belangstellenden gloedvol toe.


Schrijer sprak van een ‘oer Rotterdams’ project. Net als tijdens de jaren van de wederopbouw, wordt ook hier gepionierd op een voorheen kale vlakte. ‘Iets maken van niets, ook dat is typisch Rotterdams’, aldus Schrijer. Hij noemde vervolgens de niet geringe winstpunten voor de stad Rotterdam als gevolg van de komst van het stoomschip. Onder andere uiteraard een enorme impuls voor Rotterdam Zuid en voor de wijk Katendrecht. Bovendien de rol van de ss Rotterdam als een leer- en werkplek voor talloze jonge Rotterdammers.
Hij sprak de overtuiging uit dat het schip met al haar mogelijkheden - in tegenstelling tot veel andere toeristische attracties - niet één keer bezocht zal worden, maar dat er zeker sprake zal zijn van herhalingsbezoeken. Hij besloot zijn enthousiaste toespraak met de verwachting dat het stoomschip, op de Erasmusbrug na, het meest gefotografeerde object van Rotterdam gaat worden.
Het ! luiden van een scheepsbel tot slot, was het startsein voor de onthulling van het enorme, kleurrijke bouwbord ‘Ligplaats ss Rotterdam’.


Jetzt geht’s los! Bericht uit Wilhelmshaven
De afgelopen weken is helaas wat tijd verloren gegaan door stormachtige weersomstandigheden, hoewel er gelukkig geen schade is aangericht.
Men kon wel verder gaan met de sanering van astbest onder andere in het centrale trappenhuis, de Sky Room en de technische ruimtes op het Sun Deck.
Het bedrijf ‘Otis’ heeft 9 liftschachten leeggehaald en alle nog te gebruiken onderdelen uit de liften worden schoongemaakt, opgeslagen en hergebruikt.
Uit veiligheidsoverwegingen zijn de liftdeuren tijdelijk vervangen door houten planken en zijn op ieder niveau houten vloeren in de schachten geplaatst.
Het staalwerk dat is aangetast door corrosie wordt vervangen. Dit geldt voor het kleine werk op de buitendekken zoals relingen en deurtjes in de verschansing, maar ook voor de grote klussen op de buitendekken. Bijvoorbeeld het Sun Deck dat bleek te bestaan uit 5! lagen staalplaten ! op elkaar.
De ombouw van het zwembad wordt vervangen en de windschermen op het Promenade Deck worden in oude glorie hersteld.
Tot slot is het aantal werkcontainers (kantoren en opslag) met de bijnaam ‘Rotterdam Container City’ gegroeid van vijf naar dertig.
Containerdorp
 


Kunst op de muur

Bij Leo Mineur reclame atelier zijn drie ‘meesterschilders’ bezig met de voorbereidingen van een reusachtige muurschildering waarop het schip in volle glorie wordt vereeuwigd. De muurschildering komt bij de entree van Katendrecht met de bedoeling de wijk verder te verfraaien in afwachting van de thuiskomst van de ss Rotterdam.
De schildering heeft een afmeting van 475 m2. De achtergrond van lucht, water en kade wordt direct op de muur aangebracht. Het schip en andere objecten worden op panelen geschilderd. Het kunstwerk zal een nostalgische sfeer uitstralen en is geïnspireerd op postermateriaal van cruiseschepen uit vervlogen tijden.
In afwachting van een bouwvergunning is nog onbekend wanneer precies de schildering in Katendrecht te bewonderen is. In het volgende Doknieuws hopen wij u hierover verder te berichten en een foto te kunnen tonen.
www.mineur.nl

 

Jetzt geht’s los: bericht uit Wilhelmshaven

In Wilhelmshaven wordt harder dan ooit gewerkt om het schip op tijd en in perfecte staat af te kunnen leveren. 
Zoals u van ons bent gewend volgt hier, puntsgewijs, verslag van een aantal  werkzaamheden en wetenswaardigheden van de afgelopen maand:
-De Sky Room, de ventilatiekamers daarboven en de hutten achter de brug zijn opgeleverd, d.w.z. dat deze nu zonder beschermende kleding kunnen worden betreden. Deze ruimtes worden nu geïsoleerd en dit zijn tevens de eerste opbouwwerkzaamheden aan boord
-Er is gestart met de aanleg van een nieuw systeem van waterafvoer (deck drains)
-De 8 Davits (hijsinstallaties) van de motortenders zijn van boord verwijderd voor gritwerk en schilderwerk
-Sloep 3 is van boord getakeld voor een opknapbeurt; al het kompleet verrotte hout en het polystyreen ! schuim (voor verhoging drijfvermogen) is gesloopt. Bij het achterschip komt later een tent te staan voor het gritten en schilderen van de sloepen.
-Op het Upper Promenade deck is een stalen brandblusleiding gemonteerd, met een groot aantal aansluitingen voor brandslangen die naar de lagere dekken gaan. Dit ter verhoging van de bluscapaciteit  op de passagiersdekken -Men is begonnen met het schuren van de teakhouten dekken, te beginnen met het Boat Deck, met een geweldig resultaat.
-Ook het dichten van de lekkende, zogenaamde ‘dilatatievoegen’ staat op de actielijst. Een dilatatievoeg is een ‘open’, opzettelijk aangebrachte, voeg, waardoor er geen scheuren in het schip ontstaan door beweging.
-En dan voor de liefhebbers: op de klapmuts is een nieuwe geus gemonteerd voor de eigenaarsvlag. De mast op de brug tussen! de rookkanalen wordt weer op de originele hoogte gebracht met het ter uggevonden originele deel van de mast. Ook zal de gaffel weer worden aangebracht
-Gevonden voorwerpen: op de casing top zijn de drie ouderwetse reddingsvlotten geplaatst die op het dek boven de brug (‘monkey house)’ zijn gevonden. Ook ontdekte men boven de brug, verborgen achter de hoge ventilatiekanalen, een knus ingerichte slaapplaats met een kussen van een dekstoel en een hoofdkussentje
-Een aanzienlijke logistieke verbetering was tot slot de benoeming van een heuse ‘crane dispatcher’. Op de kade was het voorheen altijd een gevecht om het gebruik van de aanwezige hijskranen en vorkheftrucks, zeker toen de enorme hoeveelheid isolatiemateriaal naar de dekken moest worden gehesen. De ‘crane dispatcher’ regelt voortaan alle transporten op de kade en wijst bijvoorbeeld ook de ruimten aan voor tijdelijke opslag


What's in a name ?

Dit is de laatste keer dat u het Doknieuws te zien krijgt in deze vorm en met deze naam. Het einde van de restauratie van het stoomschip Rotterdam laat immers niet meer heel lang op zich wachten en de ss Rotterdam zal dan het 'dok' verlaten. De dame bereidt zich voor op haar laatste zeereis en zal zich straks in al haar pracht tonen in de thuishaven Rotterdam. In het vorige Doknieuws hebben wij al aangekondigd dat de vernieuwde nieuwsbrief de naam 'Horizon' zal dragen, in één lijn met de slogan van onze missie: 'Verken je horizon'.

Afgezien van een nieuwe naam en opmaak, blijft alles geruststellend hetzelfde. Zoals u dat van ons gewend bent zullen wij u regelmatig op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in Duitsland en Rotterdam en van de vele interessante wetenswaardigheden en anekdotes die er over de ss Rotterdam zijn te vertellen.
Omdat wij toch niet helemaal afscheid willen nemen van 'Doknieuws' zal dit in het vervolg de naam zijn van de rubriek over het laatste nieuws uit Wilhelmshaven.


Katendrecht op de schop

De werkzaamheden aan de kop van Katendrecht zijn in volle gang. De toekomstige ligplaats van de ‘Grande Dame’ wordt in gereedheid gebracht voor de aankomst. Behalve ca. 600 parkeerplaatsen, komen er in een omgeving met veel groen, een wandelboulevard, het horecapaviljoen ‘Litehouse’, entreegebouwen naar het schip en een kassa- en informatiegebouw.

Bouwwerkzaamheden op Katendrecht >


 

Jetzt geht’s los: bericht uit Wilhelmshaven

In Wilhelmshaven gaan de werkzaamheden gestaag verder. Het weer was goed werkbaar. Aan het SB Maindeck is een werkbordes (engels: platform) opgehangen met een grote deur in de scheepshuid. Op de accommodatiedekken is ca. 15 kilometer tijdelijke bekabeling aangelegd. Er zijn extra dieselgeneratoren en transformatoren geplaatst om tegemoet te komen aan de elektrische consumptie. Rotterdam Container City werd uitgebreid met 8 kantoor/opslagcontainers.

Kapitein Rob Dixon is tot slot aangetreden als ‘site manager’ aldaar.
 
 
Roestverwijdering  

Werkbordes


 

 
 
Foto Klaas Krijnen / De Rotterdam BV
 

Zwaluwen helpen SS Rotterdam

 

GDANSK - Honderden nestende zwaluwen aan boord van stoomschip De Rotterdam kunnen voorkomen dat het schip de haven ...


... van Gdansk moet verlaten. Als het aan de gouverneur van de provincie Pomorskie (Pommeren) ligt, moet het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn zo snel mogelijk uit de haven worden weggesleept.
De Rotterdam zou milieugevaar opleveren voor het nabijgelegen natuurreservaat, waar veel zwaluwen broeden.

De directeur van de rederij die de Rotterdam beheert, Rob Hagens zei zondag dat door de zwaluwen aan boord het schip de haven helemaal niet kan verlaten. "Net als in Nederland zijn zwaluwen ook hier beschermd. Als het schip naar internationale wateren moet, kunnen de jongen niet terugvliegen naar het vaste land. De zwaluwen die de gouverneur wil beschermen, houden ons nu hier", aldus Hagens.

De gouverneur wil dat het schip naar internationale wateren wordt gesleept. Aan boord van het vaartuig liggen afgesloten zakken afval waarin plastic en overalls zitten die in Spanje zijn gebruikt bij het verwijderen van asbest aan boord. De gouverneur ziet ze als een gevaar voor het milieu. Het was de bedoeling dat de zakken op de rede van Gdansk zouden worden overgeladen op een ander Nederlands schip dat het afval naar Nederland zou vervoeren. Daar was toestemming voor van het Poolse ministerie van transport, maar de gouverneur stak er op eigen gezag een stokje voor.

Volgens de planning zou na het verwijderen van de afvalzakken, de Rotterdam naar de voormalige Lenin-werf zou worden gesleept voor een grondige renovatie. Met deze klus is 25 miljoen euro gemoeid en werk voor honderden Poolse arbeiders. Omdat deze economische belangen meespelen, gaf de Poolse rijksoverheid toestemming voor de gang van zaken.

Hagens heeft maandag een gesprek met de gouverneur Karczewski over de situatie. "Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft afgelopen dagen druk uitgeoefend op de Poolse autoriteiten om uit de impasse te komen", aldus Hagens vanuit Gdansk. Volgens hem is de kwestie met het Nederlandse schip dagelijks nieuws voor de Poolse media. "Iedereen doet een beetje lacherig over die zwaluwen, maar in Nederland zijn voor andere diersoorten wegen verlegd en bedrijfsterreinen niet aangelegd. Er is dus hoop".  bron:ad


|foto's van de ss rotterdam|
hier nog in oude staat
[ 640 x 480 ]
32623 bytes
hier in het dok voor een verf beurt
[ 500 x 300 ]
25968 bytes
ziet er weer mooi geverfd uit
[ 640 x 480 ]
30267 bytes
de naam rotterdam staat er al weer op
[ 500 x 300 ]
27538 bytes
hier word de rotterdam versleept naar polen voor de laatste fase
[ 200 x 135 ]
4420 bytes
de rotterdam in polen aan de kade
[ 500 x 300 ]
23790 bytes
  

Powered by Rainbow